salam sejahtera ke atas kamu

saya ucapkan SELAMAT DATANG kepada semua!!!

Sunday, March 11, 2012

ISLAM dulu vs kini???

islam merupakan agama yang hebat dan disegani. semua kuasa dunia tunduk kepada kepimpinan islam suatu ketika dlu. pada masa kemuncaknya, mmg wujud kepelbagaian keunikan pentadbiran berlandaskan Alquran dan hadis. ketamadunan ni berakar umbi pada langkah Rasullullah meninggalkan mekah secara senyap setelah mengetahui ada pakatan kaum quraisy cuba membunuh baginda. peristiwa ni dipanggil "HIJRAH"

hijrah mengisahkan perpindahan umat islam yang tertindas ke bumi Madinah, ia bukan melarikan diri kerana pengecut, tetapi ia perintah Allah utk tujuan memperteguhkan islam terlebih dahulu. sesampainya Rasullullah ke Kota Madinah, umat islam disambut terlalu baik oleh rakyat di sana. setelah itu, Rasullullah dan para sahabat melebarkan sayap utk berdakwah kpd rakyat madinah pula. respon yg diberikan sgt baik apabila rakyat madinah beriman kepada Allah beramai2. tidak lama kemudian Rasullulluh SAW diangkat menjadi ketua pimpinan madinah. dari saat inilah islam itu berkembang drastik di sekitar tanah arab.

setelah kewafatan Rasullullah SAW pada 11H. kepimpinan islam diganti pula dengan pimpinan 4 khulafa ar-rasyidin.
  1. saidina abu bakar
  2. saidina umar al khatab
  3. saidina uthman affan
  4. saidini ali abi talib
pelbagai corak kepimpinan yang ditunjukkan. tempoh pemerintahan ini hnya bertahan selama 632m hingga 661m. kegemilangan islam tidak terhenti disitu, pemerintahan islam diteruskan pula dengan seorang yang besar sumbangannya kepada islam iaitu muawiyah yang mengasaskan kerajaan secara warisan bani umayyah di Parsi (kini dipanggil Turki). kemudian beralih pula ke kerajaan bani abbasiyah setelah berjaya memerangi bani umayyah pada 750m . kepimpinan bani ini bertahan sehingga 2 dekat, kemudian tumbang pula kerajaan ini dan diganti pula dengan kerajaan uthmaniyah di Turki. namun kerajaan ini tidak bertahan lama apabila ditumbangkan oleh kamal Altartuk laknaktullah pada 1924 x slah saya. beliau menjadikan dirinya boneka kepada yahudi utk menjatuhkan empayar islam di dunia. hasrat itu berjaya dan menjatuhkan empayar tamadun itu sejatuh jatuhnya.

setelah baca semua kronologi kegemilangan atau zaman emas tamadun islam di muka bumi ini, mmg tidak disangkal lagi bahawa semua orang sgt mengkagumi kehebatan islam satu ketika dahulu.
Namun, kini tahun 2012, dah 88 tahun islam itu jatuh dan kita menyaksikan berdirinya tamadun barat yang hebat dan berpusatkan negara2 eropah. persoalan yang timbul, mengapa islam tidak mampu lagi berdiri sekali lagi sepertimana kegemilangannya dahulu?? ramai yang perkatakan kelemahan pemimpin islam masa kini. bagi saya, jawapan itu sungguh tidak relevan. ramai pimpinan hebat seperti yusof al qadrawi,muhammad mahdi akif, mahmod ahmadinehad, tuan guru nik aziz dan ramai lagi kepimpinan islam hebat dunia...

erm.. mgkin jga dikatakan negara2 islam ini miskin ,tidak menguasai ekonomi sepertimna barat. pada hemat sya, negara islam inilah sgt bertuah kerana berada pada tanah yang kaya dgn hasil bumi Allah. kita ada negara2 timur tgh yg sgt luas monopoli minyak bawah padang pasir yg saujana mata memandang, tak campur lagi dgn negara asia dgn minyak dasar lautnya, negara2 islam org kulit hitam pula dgn sumber berlian dan emasnya. sgt kaya.. mgkin jga disebabkan org islam x bijak sebijak orang barat? mgkin kot sbb tokoh tersohor islam itu hanya menyerlah zaman kegemilangan islam dulu, tpi kita belajar jgak kan. kata barat ada teknologi maju, kta pon ada kot.....
saya tamatkan sesi persoalan saya.. pada sya semua ini berpunca pada 1 masalah umat, iaitu umat islam masa kini TIDAK BERSATU. negara islam kini berpecah2 kesan drpd kepimpinan scara warisan pada bani slps khulafa. kesan itu menjadi teruk apabila semua negara mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi, akibatnya, pimpinan yang dipilih adalah islam scara tradisional shaja, bijak dalam hal duniawi dan kurg pada pemantapan rohani pada Ilahi. muncullah kes fitnah memfitnah, rasuah, rebut jawatan, penyelewangan kuasa dan pelbagai lagi.
pemimpin ini lebih kepada memerintah tanpa ada "satu hati" dgn pemimpin islam yg lain, bgi saya mereka sibuk memajukan negara masing2 bukan memajukan islam secara global. balik2 OIC, apa OIC tu blh buat, hnya mampu mengkritik kezaliman yahudi dan barat. klu kembali kepada zaman islam dlu. mereka lebih berpusatkan kepada 1, apabila zaman khulafa mengistiharkan hukum hudud, semua negara islam akan ikut, semua berasaskan kepada pusat islam itu.. kini x lagi.. tambah2 lagi teknologi tanpa sempadan dunia hari ini telah berjaya menjajah pemikiran umat islam utk mengikuti amalan dan budaya barat yg sgt berbeza dgn budaya islam. mereka tahu mengenai titik hitam akan menguasai diri muslim jika bertentangan dgn realiti islam. tpi, teknologi tu bkn kita x boleh guna sebagai medium dakwah islam, boleh jgak kot, tpi mengapa x jadi jga ea?? ala, persoalan lagi.. banyak bermain dgn persoalan lagi..
cukuplah sampai disini coretan sya mengenai islam dulu vs kini.
kta berbalik satu dalil sya pun x pasti dari sumbernya, satu tamadun itu tak akan kekal berkuasa dalam tempoh yang lama,.. buktinya pelbagai tamadun telah jatuh satu persatu, kta tggu dan lihat sjalah tamadun apa yg naik lepas ni, tpi yg pasti islam akan kembali berkuasa apabila turunnya imam mahdi dan nabi isa utk mengalahkan dajal kelak.

No comments:

Post a Comment