salam sejahtera ke atas kamu

saya ucapkan SELAMAT DATANG kepada semua!!!

Saturday, March 10, 2012

pengalaman berasaskan sekolah~~ 1

aku seorang bakal pendidik~~ PBS or SBE ni merupakan aktiviti wajib setiap pelajar IPG seluruh Malaysia.. apabila melangkah ke alam PISMP sem1 ni, smpi la giliran aku utk ber SBE.......
4 mac 2012 -9 mac 2012.. aku berada di sekolah kebangsaan tikam batu, sungai petani, kedah.
sekolah ni sekolah luar bandar, tpi dekat dgn bandar. kiranya, lbih kurang samalah kmudahan dan pemikiran org2 sni mcm di sekolah bandar...

aku berSBE dgn 5 org kawan seIPDA jgak... rihaz
,hazwan, zulaiman, husaini dan atirah..

mmg tercabar rasa diri ini apabila pertama kali merasa menjadi guru, tu bru SBE, blm praktikum lagi.....
pelbagai perkara yang membuatkan aku mulai menyanjungi profesion ini :l

1. aku merasa diri seronok apabila diri ini digelarkan "cikgu" .... dmna2 aku pi dsekolah tu.... ada sja sapaan dari murid. selama ni, aku yg menegur cikgu, kli ni, murid pula mnegur aku.

2. terasa mcm diri terlalu berjaya apabila diberi mandat utk memberi amanat motivasi kpd pelajar2 upsr. kononnya supaya dorg mencontohi kmi yg bakal menjadi guru....

3. dpt tunjuk ajar dripada guru2 sinior dgn kata " kami semua da penat mencorak masa depan, kini giliran kamu pula"~ terasa pikulan mereka terpindah di atas bahu aku pula~... pelajar thun 3, paling syg sma aku~~ haha


4. melihat anak2 kecil yg sgt suci dan bersih itu, terbayang klu bukan aku salah seorg pendidiknya.... apa akan jadi pada dia kelak????...
2 pelajar pemulihan pengkajian aku alyya dan ibrahim


aku sgt kagum dgn sk tikam batu ni, selain ada barisan jentera pengajar yg hebat2 dan mantap, pelajar2nya jgak telah dimantapkan lagi dgn elemen rohani melalui aktiviti islam yang bnyak. berdoa, tilawah, solat dhoha, salam guru2, mnta doa guru2 dan sbgainya.. x hairanlah sekolah ini sgt gah dan antara pesaing hebat sekolah2 d sungai petani ni..

setakat ini sja kot coretan sya kali ini, semoga SBE akan dpt memberikan lebih pengalaman kpd sya dan semua bakal pencorak masa dpn negara ini..... wasalam~

kredit to:
rihaz family for memberi tmpat perlindungan, kenderaan dan makanan....
kawan2 sbe for kerjasama dan komitmen yg baik
warga SKTB for memberikan aku sdikit ruang utk menimba sesuatu di sekolah itu~

No comments:

Post a Comment